Kirurgi

En katt på et operasjonsbord blir operert.

Vi utfører en rekke kirurgiske inngrep på vår klinikk. Vi utfører det meste innen bløtvevskirurgi, både rutinemessige og akutte operasjoner på hund og katt. Eksempler på kirurgiske inngrep vi gjør hos oss er kastrering og sterilisering, fjerning av svulster, keisersnitt, livmorbetennelse, fremmedlegemer i mage- og tarm, fjerning av blærestein og magedreining. Vi utfører også en rekke øyeoperasjoner, som fjerning av øye, cherry eye, fjerning av svulster på øyelokk og korrigering av øyelokk (entropion, ektropion). Vi utfører også kastrering og sterilisering av kaniner. Flere av våre veterinærer har videreutdannelse i kirurgi.

Bein- og leddkirurgi henvises til klinikker med spesialkompetanse på dette.

Vi har eget operasjonsrom utstyrt med gassanestesi. Alle pasienter som er i anestesi blir kontinuerlig overvåket og monitorert av dyrepleier med videreutdannelse i anestesi og smertelindring. Blodtrykk, puls, oksygenmetning og kroppstemperatur monitoreres hele tiden, slik at eventuelle avvik kan oppdages og korrigeres tidlig.  Pasientene får intravenøs væskebehanling under hele inngrepet, for å sikre god sirkulasjon. Pasientene intuberes, slik at luftveiene er frie og vi kan puste for pasienten ved behov.

Hunder og katter som skal i anestesi, bør fastes i forkant. Detaljer rundt hvor lenge ditt dyr skal faste, vil du få beskjed om når vi setter opp timen. Hunder bør luftes godt så de har gjort fra seg før de leveres. Hunder kan gjerne vaskes dagen før, dette er særlig viktig ved planlagte bukinngrep.

Etter at operasjonen er ferdig, ønsker vi å ha pasienten på klinikken noen timer. Dette er for å overvåke dem under oppvåkning og sikre at alt er bra før de drar hjem. De vil også bli godt smertelindret før de forlater klinikken.

Ulike operasjoner krever ulik oppfølging, og du vil få god informasjon om hvordan du skal tilrettelegge etter operasjonen. Som regel er det nødvendig å ta det helt med ro de første dagene og ukene etter operasjon. Katter bør holdes inne, og hunder bør gå korte turer i bånd. Det vil ofte være behov for skjerm eller body for å hindre dyret i å slikke eller klø på operasjonssåret. Du vil få med resept på smertestillende som skal gis etter operasjonen, og det er viktig at du tar kontakt dersom du opplever at dyret ditt ikke er tilstrekkelig smertelindret.  Dersom det er sting som skal fjernes, gjøres det 10-12 dager etter operasjoner.

Vi ønsker at alle operasjonspasienter kommer på en kontroll noen dager etter operasjonen, denne kontrollen er inkludert. Enkelte ganger kan det oppstå komplikasjoner, og oppfølging av dette vil medføre ekstra kostnader.

To veterinærer under en operasjon.